

Beschreibung
Ich spiele mit DADA, ziehe einen Hut hervor (wie Tristan Tzara einmal sagte). Das Absurde zieht mich an. Mit meinem starken Hang zum Existentialismus, viel Expressionismus, einer Prise Sarkasmus, etwas Stolz, einigen romantischen Erwartungen, meiner Kunst, mei...Ich spiele mit DADA, ziehe einen Hut hervor (wie Tristan Tzara einmal sagte). Das Absurde zieht mich an. Mit meinem starken Hang zum Existentialismus, viel Expressionismus, einer Prise Sarkasmus, etwas Stolz, einigen romantischen Erwartungen, meiner Kunst, meinen täglichen Erfahrungen. Und ich mache dieses Buch. Es ist mein erstes Buch in englischer Sprache, meine Muttersprache ist Ungarisch, die Schulsprache ist Rumänisch, meine Alltagssprache ist Hebräisch. Ich habe mehrere Bücher mit kurzen Texten und Gedichten in rumänischer Sprache geschrieben und ich hatte das Gefühl, es sei an der Zeit, universell zu denken, in der besten Sprache, selbst in Frankreich wird sie gesprochen. Nun, dies ist nur der Anfang flexibler Verbindungen, Beziehungen von Geschichten. Poesie sprengt sich heraus. Die Kunst in diesem Band ist keine Illustration, sondern der selben Ebene wie die Wörter. Chava Karin Roth, der ich von Herzen danke, hat freundlicherweise einige Gedichte in die deutsche Sprache übertragen. Ohne die beständige moralische Unterstützung und Ermutigung des Schriftstellers und Verlegers Adrian Grauenfels (Saga Publishing), würde ich nie ein Buch mit meinen Schriften und meiner Kunst veröffentlichen. Er vermag es, die Schriftstellerin aus meiner Dunkelheit herauszuholen und dafür und für unsere Freundschaft werde ich immer dankbar sein. Das Buch: Der existenzielle Nonsens der Welt, dessen Ausbrüche, garniert mit Fragmenten aus meinem Innenleben. Ein Melodrama Utopia my love, Spott über die Weltenbühnen und ein unsanftes Bild des Wartens auf Godot, den Bösen, der nie kommen wird, denn er ist schon hier, im Bett eines jeden von uns. Mein Decameron wurde tief in mir geboren - und jeder von uns kann es sein, immer und immer wieder, es sind Versionen dieses fremden Fremden, das versucht hat, in mein Leben zu dringen. Das Leben, dieser alltäglich sich wiederholende Kitsch. Doch Poesie mit Mond, Sternen und meinen Tränen ist Die Utopie meiner Zuflucht. Und wer hat das Recht, eine Grenze zu ziehen, zur urkomischen Realität, beäugt vom Unterbewußtsein, das Mist schreit und dümmlich liebt und unbeholfen zwischen die Zeilen fällt? Trotz der Angst, exponiert zu werden, provoziere ich, mit Mut, dürstend nach Liebe. Unermesslich mein Ärger. Verkleidet in sarkastische Parodien, unterhält er sich mit einem Fisch auf dem Teller. Und aus doppelseitigem Spiegel bin ich mit Euch hier, anonym und doch intim. https://www.instagram.com/beatrice.bernath?igsh=MWVsNGl2NHJ3b2Y0eg==
Autorentext
Beatrice Bernath - Israel Contemporary Artist, Published Writer and Poet Former Art Teacher at Art Schools and Assistant at the University of Haifa, The Art Dep.; owner of her Art Studio in Haifa. Member of The Artists Association and of The Writers Association in Israel. Born in Brasov, Romania and emigrated to Israel in the late seventies. Studied and graduated at The Art High School Brasov, Romania; The Academy of Art - Sculpture Dep. Ion Andreescu, Cluj Napoca, Romania; B.A. in The Art Dep., University of Haifa Israel; Photography at Wizzo Art Academy, Haifa; Printing at the Printing Studio of Jerusalem. Exhibitions: Solo Exhibition at The Artist House, Tel Aviv Israel 04/2021, Biennale at The Museum of Modern Art Barcelona (2019), Ein Hod Gallery Israel (2018), ND Contemporary Gallery Israel (2019), Gate 3 Contemporary Gallery, Haifa (2018), Solo Exhibition at ICR Romanian Ambassy in Tel Aviv (2018), Museum of Art Haifa (The First Biennale 1979), Museum of Art and Science Milano, Italy (2014), Museum of Modern Art Torino, Italy (2018), Brancusi House Gallery Tg. Jiu, Romania (2016), Cutlog Art Fair at Frieze, Art Fair NYC America (2014), Brick Lane Gallery, London England (2014), The Israel Spain Friendship House Madrid (2013), Art & About Gallery Israel. Prizes: International Prize VELAZQUES, Barcelona MEAM April 2019. International Prize for poetry "Tudor Arghezi", Romania 2016. The best book of poetry of the year for "Existential Nonsenses", Association of Israelian Writers in Romanian Language 2017. The Critics Prize at The First Biennale, The Contemporary Museum of Haifa 1979.
Klappentext
Bernath Beatrice's Art represents a blatant and loud talking, declares its presence as a social and personal truth, not for decoration value, and was reflected in recent years in Israel and galleries overseas, particularly in Berlin, as called SOCIAL ART and sometimes INHOSPITABLE ART. This Art raises social and personal pain, the right to be different, to love who they want, the urban loneliness and so, it is uncomfortable to talk about, but, it turns out, that most artists are tired to hide important issues and use art to point them out, and young people identify with this clean direct art, that speaks for them. Beatrice Bernath about her art: frying schnitzels - lazy housewife, artist who no longer has the patience to cook complicated dishes. I twist in my head different methods for the public presentation of my written words - I was told it'll be open scene - I say it'll be action for sure, more cliché than that is not possible: the housewife turned poet with artistic desires planning the world's "Existential Nonsenses breaking in public fragments of her inner life. Today I feel your awareness in my melodrama "Utopia my love" you are an universal mockery of my theater and a less gentle picture waiting for that evil Godot who is never coming because he is already in my bed. "My Decameron" was born deep in me and it can be you again and again, they are all versions of that strange stranger that tried to enter my life. I will speak my verse eye to eye with the audience I will do it with a bow for you to know: it's a show. In "Nude" I present on the tray a naked soul. What is the value from a literary and deepness point of view if I touch only a single string from the audience? who cut the hair from your nose, who does she dream about when she washes your underwear named childishly shpile-hose will you recognize my wicked smile in my sarcastic poems? Life is an everyday's kitsch but poetry with the moon stars and my tears- they are the Utopia of my refuge. And who will draw the line who has the right of the delimitation among the hilarious reality observed by the subconscious that screams shit and loves silly falling ghowkly between the lines? Although I'm afraid of being exposed, I provoke the public bravely, I read my obsolete thoughts endlessly with immeasurable thirst of love, my upsets disguised in a sarcastic parody are talking to "a Fish on the plate" and I will be face to face with you, anonymously but intimate from my two-sided mirror.