

Beschreibung
The central focus of this publication is the synthesis of science and art in the field of visual perception, in particular how early 19th century perceptual research into illusions, kinetic illusory figures, and illusory movement influenced the apparative / m...The central focus of this publication is the synthesis of science and art in the field of visual perception, in particular how early 19th century perceptual research into illusions, kinetic illusory figures, and illusory movement influenced the apparative / machine, kinetic art of the 20th century and the computer-generated visual art of the 21st century.
Professional artists have traditionally used innovative, scientific inventions involving light and perspective for their work as well as making use of visual aids.
Since the beginning of the 1920s, artists like Marcel Duchamp have been experimenting with illusory movement. Based on these early ideas and artistic experiments, and due to its relationship with illusory space, there was a renewed interest in illusory contour, especially among representatives of kinetic art and op art.
Seeing Motion provides an historical overview extending from the theories of experimental visual perception research (Hermann Helmholtz, Ernst Mach, Sigmund Exner, Wilhelm Stern, Vittorio Benussi, Max Wertheim, George Stratton, Ivo Kohler) to apparative art (Alfons Schilling) and electronic-digital art (Jeffrey Shaw, Peter Weibel).
Autorentext
Romana Karla Schuler, University of Applied Arts, Vienna, Austria
Zusammenfassung
Schuler's book is timely. She traces the historical convergence of art and science on the problem of the unreliability of visual perception and reveals how art and technology come to exploit the potential of illusion and deception. Of particular interest to the artist are examples of self-reflective investigative art in which comprehension of the illusionistic nature of the medium allows a philosophical understanding of vision perception simultaneous with perceptual immersion and suspension of disbelief. For both scientist and artist, and their audience this is an important book in providing an overview of the evolution of virtual phenomena in culture and implications for both realism and the nature of reality itselfSchuler's book is timely. She traces the historical convergence of art and science on the problem of the unreliability of visual perception and reveals how art and technology come to exploit the potential of illusion and deception. Of particular interest to the artist are examples of self-reflective investigative art in which comprehension of the illusionistic nature of the medium allows a philosophical understanding of vision perception simultaneous with perceptual immersion and suspension of disbelief. For both scientist and artist, and their audience this is an important book in providing an overview of the evolution of virtual phenomena in culture and implications for both realism and the nature of reality itself.
James McArdle, Amazon.com
Inhalt
Einleitung "Sehen" als wissenschaftlicher und künstlerischer Gegenstand
Teil I: Vom Experiment zur Theorie Die Anfänge der Beobachtungen von Scheinbewegungen Das Individuelle Sehen: Jan Evangelista Purkinje Die erste picture maschine: Joseph Plateau Die Erforschung der Nachbilder Das Phenakisatiskop oder die stroboskopische Scheibe Frühe Erfindungen mit stroboskopischen Effekten Das Talbot-Plateau'sche Gesetz 1834/1835 Die subjektiven Farben bei Gustav Theodor Fechner Vier Notizen zum Nachbild Versuche zur Simulation der Ufertäuschung mit dem Oppel'schen Antirheoskop Zöllner'sche Täuschung Reflexionen zum Zöllner'schen Muster: Wilhelm Filehne Neue physiologische Optik: Hermann Helmholtz Helmholtz Experimente zum Gesichtsempfindungen Nutzeffekt intermittierender Netzhautreizungen: Ernst Brücke Geschwindigkeit bei Bewegungstäuschungen: Josef Czermak Einfluss der Psychophysik auf Machs Experimente Mach'sche Experimentenreihe zu Lichtreizen auf der Netzhaut Machs Experimente zu Bewegungsempfindungen und Bebewegungsnachbildern Bewegungsstudien: die Mach'sche Trommel Erforschungen zu Bewegungswahrnehmung, Bewegungsempfindung und Scheinbewegung Zwei Funken und die Scheinbewegung (1875) Definitionsversuche zur Scheinbewegung bei Johann Ignaz Hoppe (1879) Erste psychologische Analyse der stroboskopischen Erscheinungen (1886) Wahrnehmung von visuellen Reizen und die Zeitdauer: James McKeen Die erste Monographie zur Wahrnehmung von Bewegungen Bewegungsnachbilder und Bewegungsgeschwindigkeit: Alfred Borschke und Leo Hescheles Bewegungsnachbild und Bewegungskontraste . Die experimentellen Analysen von Adolf Szily Szilys apparative Beobachtungen Mitteilungen über den Ablauf des Bewegungsnachbildes: Adolf Basler Von der Scheinbewegung zur Scheinkörperlichkeit: Vittorio Benussi Stereokinese (1922) Die Berliner Gestaltpsychologie: Max Wertheimer Wertheimers Phi-Phänomen (1910-1912) Von der Scheinbewegung zur Neuposition der gesamten Psychologie Eine Anwendung der Typentheorie in visuelle Wahrnehmung Über induzierte Bewegungen Simulation von geneigten Raumsituationen: Herbert Kleit (1926-1928) Das umgekehrte Bild auf der Retina George Stratton und das Experiment der Umkehrbrille Frühe experimentelle Wahrnehmungsforschungen an der Innsbrucker Universität: Franz Hillebrand, Theodor Erismann, Ivo Kohler Brillenexperimente von Theodor Erismann und Ivo Kohler (1928-1950) Konsekutive Experimente der Umkehrbrillen nach 1955 Resümee
Teil II Vom Experiment zur Kunst
Von der Bild/Skulptur- zur beweglichen Objekt/Kunst. Vom Experiment zur kinetischen Kunst am Beginn des 20. Jahrhunderts. Das Beispiel: Vom Schumann/Wertheimer-Tachistoskop bis zum Duchamp'schen-Readymade Reflexionen auf Wahrnehmungsforschung auf die Kunst nach 1960
Wahrnehmungsvermögen zwischen partizipatorischer Kapazität und phänomenologischer Narration: Jeffrey Shaw Virtuelle Architekturen und Landschaften Virtueller Dom
Sucht nach neuen Bildern. Alfons Schilling Wahrnehmungsapparat und Sehmaschinen Schillings Einflüsse in der medialen Kunst
Visuelle Testsituationen zwischen Experiment und Theorie: Peter Weibel Die Beobachtung der Beobachtung (...) im Werk Peter Weibels Konstruktion imaginärer Räume und Beobachtungen in Scheinräumlichkeiten Interaktiven Bilder und Dislokation Interaktive Plastizität im virtuellen Bild
Feedback-Wirkungen
Nachwort von Peter Weibel
Teil III Anhang Literatur, Internetquellen Abbildungsverzeichnis Dank