In classical poetics based on the principle of continuity, order and coherence, fragmentation opposes the poetics of rupture, whose discord is based on the deconstruction of a traditional ideal: the lack of continuity and disorder. The book analyzes the functioning of the fragment in the literary text and its influence on the creation of meaning.
L'uvre littéraire peut tre appréhendée comme un espace où agissent simultanément deux forces opposées. D'une part, il s'agit des forces de décomposition qui travaillent sa structure, augmentant l'entropie du système textuel ; de l'autre, il y a des forces de rééquilibrage qui tendent à relier, à fédérer les parties disjointes afin de réussir une (im)possible unité. Les travaux développés dans ce livre étudient différents aspects du fonctionnement formel et sémantique du fragment dans la littérature française et francophone. Ils démontrent que la décomposition de la forme ne vise pas la destruction de l'uvre, mais permet de faire ressortir son potentiel de recréation.
A literary work can be considered as a place under the influence of opposing forces. On the one hand, there are deconstructing forces which, by affecting the structure, interfere with its continuity; on the other hand, there are counteracting forces that seek to connect separated parts to create a new unity. The contributions in this book examine the formal and semantic functioning of a fragment in French and Francophone literature. They prove that the decomposition of form does not cause the destruction of the work, but releases all its creative potential.
Auteur
Jolanta Rachwalska von Rejchwald est enseignante-chercheuse, maître de conférences à l'Université Marie Curie-Sklodowska (Lublin, Pologne), HDR en littérature française du XIXe siècle. Ses principaux thèmes de recherche gravitent autour de la représentation du corps saisi dans ses rapports avec le pouvoir, la politique, l`histoire, la mémoire et la trace.
Anna Krzyzanowska est enseignante-chercheuse en linguistique romane, professeure des universités à l'Université Marie Curie-Sklodowska (Lublin, Pologne). Ses principaux domaines de recherche sont la linguistique française, la linguistique contrastive, la sémantique, la phraséologie, les actes de langage stéréotypés et l'analyse du discours.
Jolanta Rachwalska von Rejchwald is a Romance literature researcher. She works as an assistant professor with a habilitation degree at Maria Curie-Sklodowska University (UMCS) in Lublin (Poland). Her research domains are body narratives, interaction between body and politics, history, memory, trace.
Anna Krzyzanowska is a Romance linguistics researcher. She works as a professor at Maria Curie-Sklodowska University (UMCS) in Lublin (Poland). Her main research domains are romance linguistics, contrastive linguistics, lexical semantics, phraseology, stereotyped speech acts et discourse analysis.
Texte du rabat
L'oeuvre littéraire peut tre appréhendée comme un espace où agissent simultanément deux forces opposées. D'une part, il s'agit des forces de décomposition qui travaillent sa structure, augmentant l'entropie du système textuel ; de l'autre, il y a des forces de rééquilibrage qui tendent à relier, à fédérer les parties disjointes afin de réussir une (im)possible unité. Les travaux développés dans ce livre étudient différents aspects du fonctionnement formel et sémantique du fragment dans la littérature française et francophone. Ils démontrent que la décomposition de la forme ne vise pas la destruction de l'oeuvre, mais permet de faire ressortir son potentiel de recréation.
A literary work can be considered as a place under the influence of opposing forces. On the one hand, there are deconstructing forces which, by affecting the structure, interfere with its continuity; on the other hand, there are counteracting forces that seek to connect separated parts to create a new unity. The contributions in this book examine the formal and semantic functioning of a fragment in French and Francophone literature. They prove that the decomposition of form does not cause the destruction of the work, but releases all its creative potential.
Contenu
Fragment - fragmentation - discontinuity - incompleteness - creativity
Fragment - fragmentation - discontinuité - incomplétude - créativité