

Beschreibung
Music has long since occupied a privileged place in mystical tradition: chants induce ecstasy, visions are accompanied by auditory perception, and above all the mystical vocabulary is shaped by metaphors, allegories and descriptions from the field of music. In...Music has long since occupied a privileged place in mystical tradition: chants induce ecstasy, visions are accompanied by auditory perception, and above all the mystical vocabulary is shaped by metaphors, allegories and descriptions from the field of music. In this way, an attempt is being made at communicating and rendering comprehensible both sensually and mentally an experience which transcends any human means of expression. In this interdisciplinary volume, specialists from musicology, philosophy, theology, Hebrew studies, Oriental studies, Mediolatin studies and German studies will - for the first time ever - examine this wide range of issues from various perspectives. They thus sketch a panorama of mystical thinking and speaking reaching from biblical discourse to Simone Weil. Medieval preoccupation - both theoretical and practical - with mysticism and its musical thinking is at the heart of the work. Although the focus is on Western mystical movements and spiritual literature, texts from Eastern cultures (e.g. Georgian Apocrypha) and profane literature (Tristan novel) are also being examined.
Autorentext
René Wetzel, 1959
1992 Dr. phil. Universität Freiburg (Schweiz), mit einer Dissertation zur handschriftlichen Überlieferung des 'Tristan' Gottfrieds von Straßburg ; 1986-1993 Wissenschaftlicher Mitarbeiter der Fondation Martin Bodmer, Bibliotheca Bodmeriana, Cologny-Genève; 2000 Habilitation mit einer Schrift zu den Wandmalereien von Schloß Runkelstein und dem Bozner Geschlecht der Vintler; seit 2001 Ordinarius für deutsche Sprache und Literatur des Mittelalters an der Universität Genf; geschäftsführender Direktor des germanistischen Departements von 2003-2006 und seit 2016. Forschungsschwerpunkte: Geistliche Literatur des 14./15. Jahrhunderts, besonders Mystik; Medialität; Text-Bild-Beziehungen; Mündlichkeit, Bildlichkeit, Schriftlichkeit; Historische Semantik; Editionsphilologie
https://www.unige.ch/lettres/alman/fr/enseignants/medieval/wetzel/
Laurence Wuidar, 1978
2007 Dr. phil. (Musikologie), Université Libre de Bruxelles; 2007 Frances A. Yates Fellowship, Warburg Institute, London; 2008 Master Archivio Segreto Vaticano; 2008 Preis der l'Académie Royale de Belgique (Classe des Beaux-Arts); 2008-2012 chargée de recherche FNRS; 2010 Burgen Scholars, Preis der Academia Europaea; 2014-2017/2017-2020 FNS Université de Genève. Lehrt seit 2011 Geschichte der mittelalterlichen Philosophie am Studio Filosofico Dominicano von Bologna. Nach Veröffentlichung ihrer Dissertation (Musique et astrologie après le concile de Trente, IHBR, 2008 et Canons énigmes et hiéroglyphes musicaux dans l'Italie du 17è siècle, Peter Lang, 2008), Autorin einer Reihe von Monographien: Fuga Satanae. Musique et démonologie à l'aube des temps modernes, Droz, 2018; L'uomo musicale nell'antico cristianesimo. Storia di una metafora tra Oriente e Occidente, IHBR, 2016; La simbologia musicale nei commenti ai salmi di Agostino, Mimesis, 2014; L'angelo e il girasole. Conversazioni filosofico-musicali, ESD, 2010. Forschungsschwerpunkte: Musik und Philosophie, Theologie, Medizingeschichte, Astrologie, Magie, Dämonologie, Mystik von der Patristik bis ins 18. Jahrhundert
https://www.unige.ch/lettres/armus/unites/music/chercheurs-associes/laurence-wuidar/
